
Jäähdytinnesteet
Nykyaikaiset polttomoottoreiden jäähdytinnesteet valmistetaan pääasiassa monoetyleeniglykolista ja korroosiolta suojaavista lisäaineista. Vanhoihin moottoreihin yleisesti sopii BS 6580:2010-standardin vihreä jäähdytinneste. Valvoline Multi-Vehicle jäähdytinneste on turvallinen vaihtoehto, jos ei ole täyttä varmuuttaa oikeasta nesteestä. Muista kuitenkin olla tarkkana valmistajan rajausten kanssa!


Champion Anti-Freeze Longlife G13 Jäähdytinneste 4L

Champion Coolant -36°C Longlife G13 1L

Champion Coolant -36°C Longlife G13 4L Jäähdytinneste

Champion Coolant -36°C Standard G11 1L

Champion Coolant -36°C Standard G11 4L

Champion Propulse Coolant 1L

Jäähdytinneste 10 L King (BS6580/2010)

Jäähdytinneste 5L Valmisseos -40°C King

Jäähdytinneste G11 Sininen 10L King

Jäähdytinneste G11 sininen 1 L King

Jäähdytinneste G11 sininen 3 L King

Jäähdytinneste G12+ Longlife Väritön 1 L

Jäähdytinneste G12+ Longlife Väritön 10 L

Jäähdytinneste G12+ Longlife punainen 1 King

Jäähdytinneste G12+ Longlife punainen 3 L King

Jäähdytinneste G12+ Väritön 3L Longlife

Jäähdytinneste G12++ (G40) Longlife Punainen 1L

Jäähdytinneste G12++ (G40) Longlife Punainen 3L

Jäähdytinneste G12++(G40) Longlife PU.10L

Jäähdytinneste G13 Purppura 10L king

Jäähdytinneste G13 Purppura 3 L King

Jäähdytinneste G13 purppura 1L King

Jäähdytinneste G34 Keltainen 1 L King

Jäähdytinneste G34 Keltainen 3L King

Jäähdytinneste G34 keltainen 10 L King

Jäähdytinneste MB Ford keltainen / vihreä 1,5L Febi

Jäähdytinneste PSA (G33) sininen / vihreä 3L King

Jäähdytinneste PSA G33 Sininen / vihreä 1 L King

Jäähdytinneste Vihreä 100% 1 L King

Jäähdytinneste Vihreä 3L King BS6580

Valvoline Multi-Vehicle Jäähdytinneste 1 L

Valvoline Multi-Vehicle Jäähdytinneste 5 L
Mistä tiedän mikä jäähdytinneste sopii minun autooni? Mikä jäähdytinneste / pakkasneste minun autooni? Yleensä auton oikean jäähdytinnestetyypin löytää paisuntasäiliön kannesta. Tarpeen tullen sopivuutta voidaan kysyä suoraan myyjältä. Uudet moottorit, jotka sisältävät kevytmetallia vaativat käytettäväksi nitraatti-, amiini-, fosfaatti- ja silikaattivapaita nesteitä, sillä ne suojaavat kevytmetalliseoksia syöpymiseltä. Vastaavien jäähdytinnesteiden lisäaineet ”hiotaan” kohdalleen moottorivalmistajien vaatimusten mukaan. Eri värit helpottavat niiden erottamista, mutta pelkän värin perusteella ei voi valita oikeaa jäähdytinnestettä. Valmistajilta löytyy samalla väriaineella merkittyjä ja silti toisistaan poikkeavia nesteitä. Muista tarkistaa tuotteen etiketistä sille myönnetyt hyväksynnät ja vertaa niitä moottorin valmistajan vaatimuksiin. Huom! Glykolipohjaisia nesteitä ei tulisi milloinkaan sekoittaa biopropyleeni-nesteiden kanssa. Faktoja jäähdytinnesteestä ja jäähdytysjärjestelmästä 100% jäähdytinneste jähmettyy -15°C … -20°C lämpötiloissa, mutta sen pakkaskestävyyttä voidaan parantaa lisäämällä vettä. Tämän takia jäähdytinestettä käytettään aina vesiseoksena ja yleisin suhde on 1:1. Rikas seos ei jäädy, mutta juoksevuus heikentyy glykolin kiteytymisen vuoksi. Tämän seurauksena jäähdytinvesi kiertää puutteellisesti moottorissa. Tislattua vettä suositellaan käytettäväksi jäähdytinnesteen kanssa vaikka hyvälaatuinen vesijohtovesi olisikin riittävän puhdasta. Helpoiten varmistat hyvän veden laadun ostamalla valmiiksi sekoitettua jäähdytinnestettä raaan seoksen sijaan. Jäähdytinnesteen vaihtotarve ei yleensä synny pakkasenkestävyyden heikentymisestä. Tarve nesteen vaihtoon syntyy, kun lisäaineiden teho heikentyy ajan kuluessa ja neste happamoituu aiheuttaen moottorin sisäistä syöpymistä. Yleinen vaihtoväli onkin n. 2 vuotta riippuen nesteestä. Ensisijaisesti noudatetaan moottorin valmistajien suosituksia. Käytetty jäähdytinneste hävitetään ongelmajätteenä. Se sisältää korroosion estoon tarkoitettuja kemikaaleja sekä siihen jäähdytinjärjestelmästä liuenneita rakasmetalleja.



